Kiinteistöhuolto murroksessa: Kuka pärjää nyt ja mikä on kiinteistöhuollon tulevaisuus?

26.09.2024 | Blogi

Etusivu / Blogi / Kiinteistöhuolto murroksessa: Kuka pärjää nyt ja mikä on kiinteistöhuollon tulevaisuus?

Mitä kiinteistöhuolto ja kiinteistöjen hallinta ovat nyt? Mikä on kiinteistöhuollon tulevaisuus? Vaikka kiinteistöhuolto on muuttunut paljon viimeisen sadan vuoden aikana, muutos todellakin jatkuu edelleen. Kannattava kiinteistöhuolto vaatii siis edelleen ajan hermoilla pysymistä. 

Päivitä nyt ymmärrystäsi siitä, mistä muutoksista tulee olla tietoinen ja mitä kohti liiketoimintaa kannattaa rakentaa!

Tämän artikkeli antaa kattavan kokonaiskuvan siitä, mitä keskeisimmät muutokset tällä hetkellä ovat ja mihin kiinteistöhuoltoalan toimijan on tulevaisuudessa varauduttava.

Utelias ja avoin asenne kannattaa, sillä menestyneet toimijat ovat aina uskaltaneet ottaa rohkeasti askelia kohti tulevaa.

Tämän artikkelin sisältö:

Kiinteistöhuolto ennen ja nyt

Joku voisi väittää, että kiinteistöhuollon ydintehtävät ovat samat kuin 100 vuotta sitten: rakennusten kunnossapito, lämmitys- ja talotekniikan ylläpito, siivous- ja jätehuoltoon liittyvät vastuut, ulkotilojen hoito ja asukkaiden turvallisuudesta huolehtiminen kuuluvat näihin.

Muutos onkin pääosin sitä, että kaikki nämä osa-alueet ovat itsessään muuttuneet, muuttaen siten myös niiden hallintaan tarvittavaa osaamista. Öljy- ja hiililämmitys ovat pääosin historiaa, jätehuolto oli ennen huomattavasti yksinkertaisempaa kuin nykyään ja erilaisia määräyksiä (kuten paloturvallisuus-) oli vähemmän ja ne olivat yksinkertaisempia.

Kaikki muukin oli ennen yksinkertaisempaa, mutta toisaalta käytännön tekeminen vei niin paljon enemmän aikaa että yksi tekijä pystyi hallitsemaan vain muutamaa kohdetta. Nykyään kiinteistöjen hallinta sisältää myös paljon enemmän valvontaa ja ennakoivaa huoltoa.

Kiinteistöhuoltoalan muutosta ohjaa jatkuvasti kehittyvä teknologia. Käytännössä murros kiinteistöhuollossa on alkanut jo 1900-luvun puolivälin jälkeen ja perusperiaate muutoksessa mukana pysymiseen on edelleen sama: se pärjää, kuka ottaa rohkeasti, mutta viisaasti uutta teknologiaa ja ohjelmistoja käyttöön.

Isossa kuvassa teknologian kehitys:

  • vähentää ihmistyövoiman tarvetta,
  • lisää etänä suoritettavan seurannan ja toimenpiteiden määrää,
  • mahdollistaa yhä tarkempaa olosuhteiden seurantaa ja ongelmien ennakointia,
  • lisää isojen toimijoiden määrää alalla.

Entä jos uutta teknologiaa ei haluta ottaa käyttöön?

Käytännössä sellaiset toimijat ennemmin tai myöhemmin poistuvat alalta. Kriittinen on silti hyvä olla: kaikki tarjolla oleva teknologia myös maksaa ja ellei sen käyttö riittävästi tehosta yrityksen toimintaa, on investointi hukkaan heitettyä rahaa.

Kaikkein vahingollisinta yritykselle on kuitenkin ehdoton muutosvastarinta, jossa kaikki uusi ja muutoksia aiheuttava nähdään uhkana.

Mitä kannattava kiinteistöhuolto vaatii tänä päivänä?

1. Kiinteistöhuoltoa ja yrityksen hallintaa tehostavat ohjelmistot käyttöön:

Erilaiset tietojärjestelmät ovat yleistyneet ja toimivat yhä useammin myös puhelimella. Näin yritystä voidaan hallita tehokkaammin ja johtaa helpommin, perustuen tietoon eikä arvauksiin.

Myös huoltotoimenpiteitä ja reittejä voi suunnitella, seurata ja dokumentoida digitaalisesti:

  • Säästä työtunteja ja paranna työn seurattavuutta sekä läpinäkyvyyttä.

Kiinteistöhuoltoalan toiminnanohjausjärjestelmä sisältää parhaimmillaan kaikki työkalut ja ominaisuudet, jotta yrityksen sisäinen hallinta, viestintä, dokumentointi sekä kiinteistöhallinta sujuu helposti yhden ohjelman kautta.

  • Tällöin myös kaikki tieto kirjautuu samaan järjestelmään.
  • Tiedon löytäminen ja käyttö sekä tietoturvasta huolehtiminen on helpompaa.

IoT-teknologiaan perustuvat ratkaisut yleistyvät koko ajan helpottaen kiinteistön olosuhteiden seurantaa reaaliajassa etänä.

  • Kiinteistöjen hallinta perustuu niistä kerättyyn tietoon. IoT-teknologian sekä muiden innovaatioiden avulla pystytään sekä saamaan tietoa vikatiloista että parantamaan energiatehokkuutta ja kiinteistön olosuhteita.
  • Esimerkiksi vesimittareita voidaan lukea automaattisesti etänä ja asuntojen ilmanvaihtoa ohjata automaattisesti hiilidioksidipitoisuuksien ja lämpötilojen perusteella.
  • Tässä on hyvä kasvun mahdollisuus kiinteistöhuoltoyrityksille! Se, joka hankkii rohkeasti uutta osaamista, saa uusia mahdollisuuksia ja kilpailuedun muihin yrityksiin nähden.
  • Huomioi, että kiinteistöjen energia- ja vesitalouteen vaikuttaminen pitää pystyä helposti dokumentoimaan ja tuloksia raportoimaan. Kiinteistöhuoltoalan toiminnanohjausjärjestelmä auttaa tässä.

2. Kehitä toimintaa kestävä kehitys ja energiatehokkuus tiedostaen:

Ympäristötietoisuus ja kestävän kehityksen vaatimukset ovat lisänneet paineita parantaa rakennusten energiatehokkuutta. Energiatehokkuutta lisääviä ratkaisuja pitää pystyä tarjoamaan kiinteistöhuollon asiakkaille yhä enemmän.

  • Vihreä kiinteistöhuolto on tänä päivänä selkeä kilpailuetu tai jopa velvoite.

3. Monipuolinen palveluntarjonta ja erikoistuminen

Asiakkaiden tarpeet ovat muuttuneet ja vaatimukset kasvaneet. Asiakaskohtaisesti räätälöidyt palvelut ovat yleistyneet.

Kiinteistöhuolto on laajentunut pelkistä huoltotoimenpiteistä kattavampiin palvelukokonaisuuksiin. Kiinteistöhuoltoyritykset tarjoavat myös esim. sähkö- ja lvi-palvelutia, siivouspalveluita sekä teknologian erityisosaamista.

  • Omaa palveluntarjontaa voi monipuolistaa myös tekemällä yhteistyötä muiden yritysten kanssa!
  • Erikoistuminen kannattaa! Tunnistatko asiakkaiden tarpeita, joita muut eivät ole huomanneet? Ottakaa uusia osa-alueita rohkeasti haltuun, tarjotkaa jotain mitä muilla ei ole ja brändätkää yrityksenne jonkin osa-alueen erityisosaajaksi.

4. Rekrytointiin ja koulutukseen panostaminen:

Työvoiman tarve on muuttunut, ja kiinteistöhuoltoalalla näkyy sekä työvoiman ikääntyminen että pula ammattitaitoisista työntekijöistä. Tämä on luonut tarvetta jatkuvalle koulutukselle ja uusien työntekijöiden houkuttelemiselle alalle.

  • Uudet teknologiat ovat muuttaneet työn luonnetta. Työntekijöiden valinnassa kannattaa painottaa oppimishalua ja teknologian ymmärrystä.
  • Asiakaspalvelutaidot ovat lisäksi edelleen tärkeitä: kiinteistöhuollossa ollaan yhä säännöllisesti kohteissa tekemässä työtä sekä tekemisissä asiakkaiden kanssa. Lisäksi vaatimukset asiakaspalvelun tason suhteen ovat lisääntyneet.
  • Miten saatte omasta yrityksestä houkuttelevan työpaikan? Luo yritykseen selkeä koulutuspolku ja ota käyttöön ohjelmistot, jotka tukevat myös työntekijöidenkin arkea (esim. tuntikirjaukset, raportit ja tehtävien hallinta). Näin uudet työntekijät löytävät nopeasti oman paikkansa ja heidän on helppo hoitaa päivittäinen työnsä hyvin ja tehokkaasti.

Lue eri kokoisille alan yrityksille kohdennettuja vinkkejä: Kiinteistöhuolto kannattavaksi >>

Miten kiinteistöhuolto muuttuu tulevaisuudessa?

Vaikka teknologian kehitys on muuttanut kiinteistöhuoltoa jo paljon, tulevaisuudessa teknologian, automaation ja tekoälyn vaikutus tulee muuttamaan asioita edelleen. Samalla tietoturvan vaatimukset lisääntyvät.

Datan keruu sitä analysoivaan järjestelmään mahdollistaa jo nyt kiinteistöhuollossa tarjous- ja kustannuslaskenan automatisointia, katteen parantamista eri osa-alueilla sekä esimerkiksi huolto-, hiekoitus- ja muiden kierrosten automaattisen reittisuunnittelun.

Tulevaisuudessa ne pärjäävät, jotka ottavat oikeat ohjelmat helpottamaan arkea, ja minimoimaan turhat kilometrit ja ajankäytön.

Kiinteistöhuollon tulevaisuus 5 kohtaan tiivistettynä:

1. IoT ja älykäs kiinteistöjen hallinta.

IoT- laitteiden (internettiin yhteydessä olevien laitteiden) ja muiden anturiteknologioiden käyttö laajenee jatkuvasti. Laajempi käyttö mahdollistaa kiinteistöjen hallinnan entistä paremmin, helpommin ja ennakoivammin.

Kiinteistöjen järjestelmistä kerättyä dataa hyödynnetään yhä enemmän huollon tarpeiden tunnistamisessa. IoT-laitteiden analyysien avulla voidaan ennakoida laitteiden vikaantumista ja optimoida huoltotoimenpiteitä, mikä vähentää kustannuksia.

Tekoäly ja koneoppiminen auttavat ennustamaan, milloin huoltoa tarvitaan, sekä tunnistaa vuotoja ja laitevikoja ennen ihmistä. Tämä pidentää laitteiden ja järjestelmien käyttöikää ja vähentää yllättävistä vioista aiheutuvia kustannuksia.

2. Tekoäly kiinteistöhuollon perustehtävien hallinnan tukena.

Uudet järjestelmät ja tekoäly antavat valtavasti mahdollisuuksia kiinteistöhuollon katteen parantamiseen ja toimintojen tehostamiseen. Kiinteistöhuollon toiminnanohjausjärjestelmässä asiakkuudet hoidetaan tarjousvaiheesta laskutukseen asti saman ohjelman kautta. 

Ohjelmassa voi olla myös puhelimella toimiva tunti-, työ- ja materiaalikirjaustyökalu asentajille. Kun kaikki tieto on samassa järjestelmässä, järjestelmä voi:

  • antaa työntekijöille joka päivä selkeät tiedot päivän töistä ja hälytystehtävistä (helpottaa myös sijaisten ja uusien työntekijöiden toimintaa);
  • laskea automaattisesti eri töiden ja kohteiden kannattavuuden;
  • paikannustietoihin yhdistettynä suunnitella huolto-, auraus-, hiekotus- ja muut kiinteistöhuollon kierrokset automaattisesti siten, että polttoainetta ja työaikaa kuluu mahdollisimman vähän;
  • muodostaa automaattisesti laskut siten, että laskuttaja vain tarkistaa, onko kaikki ok.

Tekoälyavusteiset työkalut tulevat helpottamaan yllä mainittuja tehtäviä. Esimerkiksi:

  • Tekoälyn avulla ajoreitit voidaan suunnitella merkittävästi kustannustehokkaammin, jolloin polttoainekulut ja tehtäviin käytetty aika saadaan minimoitua. Myös ajoreittien suunnitteluun menee huomattavasti vähempi aikaa jolloin tämäkin aika voidaan käyttää muihin tarpeellisiin tehtäviin.
  • Tekoälyn avulla järjestelmästä voidaan hakea tietoa helpommin ja siitä voidaan muodostaa nopeammin haluttuja raportteja.
  • Kun tekoäly tulee osaksi kaikkia ohjelmistoissa olevia työkaluja, ns. tekoälyassistantit voivat auttaa tekemään yrityksen liiketoiminnasta kannattavampaa.

3. Robotiikka yleistyy.

Robotit yleistyvät vauhdilla erityisesti rutiinitehtävissä, kuten siivouksessa ja turvallisuusvalvonnassa. Tämä vapauttaa ihmistyöntekijät monimutkaisempiin ja luovuutta vaativiin tehtäviin.

4. Kestävä kehitys ja energianhallinta

Paine vihreään kiinteistöhuoltoon lisääntyy entisestään. Tulevaisuudessa kiinteistöjen energianhallinta tulee kuitenkin olemaan teknologian ja tekoälyn ansiosta entistä tarkempaa ja automatisoidumpaa.

  • Kiinteistöhuoltoyritykset voivat ottaa vastuuta näiden järjestelmien ylläpidosta ja optimoinnista.

Suomessa asumisen energiapäästöt ovat erittäin merkittävät kylmän talven takia. Kiinteistöhuollon rooli kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamisessa tulee siksi kasvamaan.

  • Tulevaisuudessa yhä useammat kiinteistöt pyrkivät täyttämään kansainvälisiä ympäristösertifikaatteja, kuten LEED tai BREEAM. Kiinteistöhuollon toimijoiden on kyettävä tukemaan näiden tavoitteiden saavuttamista. Älyohjaus ja uudet energiaratkaisut auttavat tässä.
  • Ympäristövaikutuksista ja energiatehokkuudesta raportoinnista voi tulla osa kiinteistöhuoltoa. Kiinteistöhuoltoyritykset tarjoavat asiakkailleen reaaliaikaista dataa ja raportteja kiinteistöjen suorituskyvystä ja ympäristövaikutuksista.

5. Digitaalinen turvallisuus on otettava vakavasti

Kyberuhkien lisääntyessä kiinteistöhuollon tulee panostaa entistä enemmän digitaaliseen turvallisuuteen. Asiakastietojen ja muun datan suojauksen varmistaminen on ensiarvoisen tärkeää.

Lataa maksuton tietopaketti:

Maksuton opas kiinteistöhuollon toiminnan­ohjaukseen

Koostimme tietopaketin siitä, miten toiminnanohjausjärjestelmä auttaa tehostamaan kiinteistöhuollon liiketoimintaasi.