Sorcolor Oy on Suomen suurimpia ulko- ja sisämaalauksiin erikoistuneita yrityksiä. Sorcolor hankki Easoftin alkuvuodesta 2016.
”Olen usein todennut, että yrityksemme tärkein yksittäinen investointi vuonna 2016 oli se, että Easoft otettiin meillä käyttöön.” – Toteaa yksi Sorcolor Oy:n perustajista, Samuel Soronen.
”Yksinkertaisuudessaan hankimme Easoftin, jotta voisimme tehostaa yrityksemme liiketoimintaa. Meille tärkeintä on Easoftissa ollut myynnin johtaminen ja myyjien tarjouslaskennan helpottuminen. Myös asiakastietojen tallentuminen on ensiarvoisen tärkeää. Kokonaisuudessaan Easoft on ammattimaistanut toimintaamme ja tehnyt siitä laadukkaampaa ja suunnitelmallisempaa.”
Mutta mikä tekee Easoftista niin erityisen järjestelmän?
Easoftin avulla tuotannon ja myynnin johtaminen on helppoa ja asiat hallinnassa
Sorcolorin kuluttajamyynnistä vastaava Pietari Soronen kuvaa muutosta, jonka myötä myynnin johtaminen, mutta myös tuotanto, yrityksen sisäinen tiedonkulku ja asiakasviestintä on hypännyt uudelle tasolle:
”Ilman Easoftia meidän liiketoiminta ois aika lailla mahdotonta. Meidän liiketoiminnassa pääteemana on myynti ja tuotanto. Kaikki tarjouspyynnöt tulee suoraan Easoftiin myyntiputkeen, josta meidän myyntipäälliköt jakaa ne myyjille. Ja käytännössä myyjät tekee sen myyntityön täysin tän Easoftin avulla.”
”Sen jälkeen kun asiakas on tilannut työn, se siirtyy tuotannolle ja tuotanto käytännössä pystyy pyörittämään kaiken tilauksenahallinnan Easoftin toimituskalenterin avulla. Easoftilla pystytään myös dokumentoimaan meidän työn kulu ja näyttämään asiakkaalle miltä missäkin vaiheessa työtä on kokonaisuus näyttänyt.”
Easoftin avulla hoituu myös tuntikirjaukset ja matkalaskut – paperit ja tiedon siirtely ja etsiminen on historiaa:
”Maalarit pystyy syöttämään Easoftiin omat työtunnit heti työpäivän jälkeen sekä omat matkakulut. Me tiedetään päivittäin miten se työmaa etenee ja kokonaisuus pysyy hallinnassa.”
Samuel Soronen korostaa toiminnanohjausjärjestelmän helppoa käytettävyyttä. Nyt kaikki käyttävät päivittäisissä toimissaan samaa järjestelmää ja tiedonkulku pelaa. Käytännössä tämä on mahdollista, jos kaikki yrityksen tarvitsemat toiminnot löytyvät järjestelmästä ja softaa voi oikeasti käyttää millä tahansa laitteella:
”Asentajat hyötyvät siitä, että tiedonkulku myynnin ja asennuksen välillä pelaa. Asentajilla on koko ajan reaaliaikainen tieto työmaasta saatavilla. Myös mobiilius eli se, että kännykän avulla pystyy hoitamaan hommat, helpottaa asentajia. Myyjiä taas auttaa ennen kaikkea tarjouslaskennan helppous, ja se, että heillekin tallentuu kaikki omat asiakkaat. Tällöin yksikään asiakas ei jää roikkumaan tai mene niin sanotusti ohi, kun asiakastilaa ja asiakastietoja voidaan päivittää tarpeen mukaan.”
Easoftilta tunnusluvut tarkassa seurannassa
Samuel kuvaa Easoftin merkitystä vielä ylimmän johdon ja hallinnon näkökulmasta:
”Yritysjohdon työskentelyssä käytämme Easoftia ennen kaikkea tunnuslukujen seurannassa eli myynnin lukujen ja kannattavuuden seurannassa päivittäin. Kaikki päivittäinen liiketoiminta ja johtoryhmätyöskentely pohjautuvat Easoftiin.”
”Toivon, että Easoftilla olisi aina tulevaisuudessakin aktiivinen, kehittävä ote järjestelmään. Olemassa oleva pohja on erinomainen, investointina se ei ole suuri alussa ja muutenkin kustannukset ovat kohtuulliset. Pientä viilattavaa on toki aina, mutta Easoftin kehittävä ote auttaa tässä. Kokonaisuudessa Easoft palvelee liiketoimintaamme erinomaisesti, ja on vaikea kuvitella, että löytyisi parempaa järjestelmää meille.”
Jos järjestelmä mahdollistaa hallitun kasvun, se on tullut tarpeeseen. Lisäksi pelkkä keskeisten henkilöiden ajansäästö tuo niin merkittäviä kustannussäästöjä, että järjestelmä maksaa jopa muutamassa kuukaudessa itsensä takaisin:
”Ajattelisin näin, että Easoftilla on ollut merkittävä positiivinen vaikutus yrityksen liiketoiminnan kasvuun ja yrityksen hallintaan. Tiedonkäsittelyn nopeus ja kaiken tiedonsiirron automatisointi auttavat niin paljon, että mitenkään ei olisi kokonaisuus pysynyt kasassa ilman tätä järjestelmää.”
”Kustannussäästöjä Easoft tuo todennäköisesti niin paljon, että sitä on vaikea arvioida. Kolmen tärkeimmän avainhenkilön aikaa vapautui arvioni mukaan 20-30 prosenttia Easoftin käyttöönoton myötä eli sitä kaikkein tärkeintä resurssia vapautui tekemään enemmän lisäarvoa tuottavia asioita kuin tiedon pyörittelyä.”